سلامتی

سلامتی

سلامتی

سلامتی

رشته ایمونولوژی

 ایمونولوژی یا ایمنی شناسی علمی است که به مطالعه سیستم ایمنی بدن و واکنش‌های آن در برابر عوامل بیگانه می‌پردازد. سیستم ایمنی بدن شامل اعضا، بافت‌ها، سلول‌ها و مولکول‌های مختلفی است که با هم همکاری می‌کنند تا از بدن در برابر عفونت‌ها، بیماری‌ها و سرطان محافظت کنند این علم همچنین به بررسی اختلالات سیستم ایمنی مانند خودایمنی، حساسیت، نقص ایمنی و روش‌های درمان آن‌ها مانند واکسیناسیون و ایمونوتراپی می‌پردازد. اینجا را بخوانید 


- ایمنی ذاتی نوع پاسخ دفاعی فوری و غیراختصاصی است که در برابر هر نوع عامل بیگانه فعال می‌شود. این نوع پاسخ شامل سلول‌های خوراکچه‌ای مانند نوتروفیل‌ها، مونوسیت‌ها، ماکروفاژها و سلول‌های کشنده طبیعی است که عوامل بیگانه را شناسایی و خورده یا نابود می‌کنند. همچنین شامل مولکول‌های حل شده در خون یا بافت‌ها مانند کمپلمان، لکتین، اینترفرون و دفعین است که عوامل بیگانه را تشخیص  یا تخریب می کنند  یا سلول های دفاع را فعال می کنند.

 

- ایمنی تطبیقی نوع پاسخ دفاعی دیررس و اختصاصی است که در برابر عامل خاص بالغ محور فعال می شود. این نوع پاسخ شامل سلول های لنفوسیت است که در دو دستهٔ لنفوسیت B و لنفوسیت Tقرار می گیرند. لنفوسیت B در پاسخ به آنتی ژن های حل شده در خون یا لیمف، آنتی بادی تولید می کند که به آن پاسخ هومورال گفته می شود. لنفوسیت T در پاسخ به آنتی ژن های پیش آمده روی سطح سلول های عفونی یافته یا تغییر کرده، سلول های هدف را تشخیص و نابود می کند که به آن پاسخ سلولی گفته می شود.


ایمونولوژی یک علم جذاب و پویا است که هر روز پیشرفت‌ها و کشفیات جدیدی را شاهد است. این علم به ما امکان می‌دهد که بیشتر درک کنیم که چگونه بدن ما با محیط اطراف خود تعامل می‌کند و چگونه می‌توانیم سلامت و بهبود خود را تضمین کنیم. اگر شما علاقه‌مند به این علم هستید، می‌توانید در رشته‌های مختلف تحصیل کنید و در زمینه‌های گوناگون تحقیق و فعالیت داشته باشید. برخی از رشته‌های مرتبط با ایمونولوژی عبارتند از:

 

- پزشکی

- دامپزشکی

- زیست شناسی

- شیمی

- فارماکولوژی

- بیوتکنولوژی

- میکروبیولوژی

- ژنتیک

- بیوانفورماتیک

 

برای تحصیل در این رشته‌ها، شما باید دارای سواد علمی، تحلیلی و آماری بالایی باشید و همچنین توانایی کار تیمی، ارتباطات مؤثر، خلاقیت و نوآوری را داشته باشید. بازار کار این رشته‌ها نسبتاً گسترده و رقابت‌پذیر است و شما می‌توانید در سازمان‌های دولتی، خصوصی، آکادمیک، صنعتی، بالینی و غیره مشغول به کار شوید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد